Формуємо компетентного читача та мовця
Система самостійних робіт з української літератури та мови
Програма з української літератури орієнтує вчителя на виховання національно свідомої, духовно багатої, здатної до самонавчання, зорієнтованої на творчу діяльність особистості, щоб змогла вона знайти себе у суспільстві. Саме тому читання – це чинник саморозвитку, а завдання вчителя підготувати компетентного читача. Учитель-словесник повинен вивчити кожного свого учня, його можливості, обставини індивідуальної самореалізації, організувати таку діяльність, у процесі якої пануватиме атмосфера творчого пошуку, будуть формуватися не тільки предметні, а й ключові компетентності.
Для цього потрібно розвивати такі вміння:
- прочитавши твір, уміти визначити проблеми, які в ньому порушуються,
- самостійно та критично їх аналізувати,
- уміти працювати з текстом твору, добирати факти, художні деталі, аналізувати їх, робити висновки й узагальнення,
- уміти працювати в колективі над розв’язанням проблем,
- уміти користуватися знаннями, одержаними поза школою
Саме рівень сформованості таких умінь є показником компетентного читача.
Запорукою хороших наслідків самостійної роботи є наявність виробленої учителем системи у запровадженні таких робіт – усних та письмових. Для цього потрібно дотримуватися певних вимог під час проведення навчальної діяльності. До таких вимог належать:
- доцільність проведення самостійної роботи,
- посильність самостійної роботи для учнів, поступове ускладнення завдань,
- урізноманітнення видів самостійних робіт на одному й тому ж уроці, а також суміжних уроках, об'єднаних спільною темою,
- визначення й доведення до повного розуміння учнями мети самостійної роботи,
- регламентація часу, що відводиться на виконання,
- оцінювання якості й швидкості виконання роботи.
Добираючи вид самостійної роботи потрібно встановити доцільність її проведення, тобто наскільки вона допоможе учням глибше й свідоміше засвоїти матеріал, збудити в дітей процес мислення, допомогти самостійно прийти до певних висновків і суджень, формувати компетентнісний потенціал учнів. Наприклад, під час вивчення твору Л.Костенко "Дощ полив" учням пропоную такі запитання:
- Ви любите дощ?
- Які образи й картини вимальовуються у вашій уяві?
- Які настрої й почуття поетеси переважають у вірші?
- Спробуйте їх передати у вигляді асоціативного куща
Етапи ґронування дуже прості та добре запам’ятовуються:
1. Напишіть центральне слово або фразу посередині аркуша.
2. Записуйте з обраної теми слова та фрази, які спадають на думку.
3. Пишіть стільки ідей, поки всі вони не будуть вичерпані або ж доки дозволяє час.
4. Коли всі ідеї записані, установіть зв’язки між поняттями, де це можливо.
Такий асоціативний кущ склали учні 7 класу після вивчення українських народних пісень.
Завдання для самостійних робіт слід давати лише посильні, ускладнюючи їх поступово й планомірно за принципом: від малих до великих, від легких до важких.
Розглянемо приклади таких завдань, що розвивають мислення учнів і збагачують їх словниковий запас. У молодших класах потрібно пояснювати матеріал, підводячи учнів до самостійних висновків й узагальнень. Для того, щоб висновки були кращими, відбивали найістотніше й синтезували основне, потрібно:
- на початку уроку попередити учнів про те, що вони самостійно робитимуть висновки,
- залучати до формулювання декількох учнів.
Наведу приклад такої форми роботи на уроці розвитку мовлення «Краса та мудрість прислів’їв та приказок». На початку уроку пропоную дітям замислитися над питанням «Для чого ми повинні використовувати у своєму мовленні прислів’я та приказки?». Далі учні працюють самостійно, виконують завдання і роблять висновки після кожного етапу.
1. Розпізнавання прислів’їв та приказок. Висновок: прислів’я – це речення, у якому міститься повчання. Приказка – це частина речення, стислий вислів.
2. Робота з ілюстративним матеріалом. Короткий опис малюнка, вибір підписів у вигляді прислів’я. Висновок: коротко і влучно висловити думку нам допоможе прислів’я.
3. Мовний експеримент. Поширьте речення приказками та прислів’ями. Висновок: мовлення стає більш яскравим, поетичним, влучним.
4. Творче завдання. Скласти твір – мініатюру за прислів’ям або приказкою, пов’язаними з власним досвідом.
У системі робіт самостійного аналізу текстів творів важливе місце займає виписування цитат. Для того, щоб ця робота не була механічною, у кожному конкретному випадку необхідно поставити навчальну мету. Наприклад, учитель дає завдання: виписати пейзажні деталі з твору
М.Коцюбинського «Дорогою ціною» й відповісти на питання – з якою метою автор подає опис місцевості? Учні відповідають, що опис дає уявлення про час і місце події, допомагає глибше відчути становище селян-кріпаків. Учні починають краще розуміти єдність ідейного змісту та художньої форми, розвивають творче мислення. Ускладнюємо завдання – виписування цитат з метою характеристики образів-персонажів. Зошит ділимо на дві частини. У першій колонці цитата, а в другій коментар до неї.
Наприклад:
«Не так мені страшно ляха, як злість бере на наших людей…Ех, піду, де воля, де інші люди…»
|
Остап Мандрика не тільки ненавидить панщину, а й засуджує тих, хто терпить таке становище
|
«Серце в Соломії упало, руки звисли безвладно. Та ненадовго. Новий приплив енергії, шалена відвага пойняли її волю…»
|
Соломія дуже відважна й мужня жінка
|
Важливим видом самостійної роботи є також відповіді на питання підручника. Кожен учень мовчки читає запитання, вирішує, як він формулюватиме відповідь. Відбувається становлення учня як суб’єкта навчальної діяльності й особистісного саморозвитку.
Привчає учнів самостійно працювати з книгою, критично сприймати інформацію, що подається, метод позначки. Діти роблять позначки на полях під час самостійного опрацювання теоретичної статті. Психологи твердять, що метод позначки є засобом моніторингу розуміння, активного читання та сприйняття, розвитку інтелекту.
Також можна запропонувати учням картки, за якими вони індивідуально дають письмові відповіді на запитання.
Картка№1
Як ви гадаєте, чому Маруся Богуславка не скористалася можливістю повернутися на батьківщину?
Картка№2
Як ви гадаєте, чи могла насправді існувати така жінка, як Маруся Богуславка?
Картка№3
Доведіть, що твір "Маруся Богуславка" є думою?
Одним зі шляхів формування компетентного мовця, національно свідомої, духовно багатої мовної особистості є систематична, цілеспрямована робота учнів над збагаченням свого словникового запасу. Наприклад, під час вивчення оповідання В.Дрозда «Білий кінь Шептало» учні самостійно відшукують і виписують синоніми до слів, які описують рух коня: «ходить», «йде», «ступає», «кидається», «біжить», «мчить». Діти роблять висновок, що вони вносять різні відтінки у висловлену думку, допомагають розкрити психологічний стан персонажа. Потім пропонується виписати засоби виразності (епітети, метафори, порівняння та інші), які підкреслюють алегоричність образу білого коня. Така робота допомагає учням усвідомити суттєві ознаки поняття і формує навички використання тропів у власному мовленні.
Лексико-фразеологічна робота доповнюється удосконаленням синтаксису мови. Комунікативно виправдано користуватися засобами рідної мови – її стилями, типами, жанрами сприяє формування умінь та навичок самостійної роботи з тексом під час уроку з розвитку зв'язного мовлення.
Залежно від того, як співвідносяться дії з готовим і створеним текстом, даю дітям такі завдання:
Визначте основну думку висловлювання, частину, в якій містяться докази…, в якій дається опис, і визначте роль і значення відокремлених членів речення, вставних слів, односкладних речень тощо;
- простежте залежність цих синтаксичних конструкцій від задуму висловлювання;
- знайдіть у тексті зайве чи частину, яку потрібно розширити, невдало введені в текст речення з відповідними конструкціями;
- укажіть спільне в даних текстах та їх відмінності (порівнюються тексти з однієї теми, але відмінні задумом, жанром, стилем, використанням синтаксичних конструкцій одного типу);
- уведіть у текст синтаксичні конструкції, що підкреслюють висловлені автором судження.
Після таких мовних експериментів під час роботи з текстами навчальний матеріал засвоюється ефективніше і у школярів створюється уявлення, що без розуміння мовної структури, будови мови неможливо сформувати правильне мовлення, творче ставлення до своїх мовленнєвих умінь і навичок. Діти із задоволенням беруть участь у поетичних конкурсах, наприклад, «Вірю в майбутнє твоє, Україно!»
Вірю в майбутнє твоє, Україно,
Вірю, досягнеш безмежних висот.
Здивуєш усіх, моя Батьківщино,
Вірю у це, бо я – патріот.
Плекала мене у колисці своїй,
І виріс я щедрим на землі святій.
Здобуду для тебе світле життя,
Дістану для тебе краще ім’я.
Щоб ти, моя люба, змогла зацвісти,
Збудую міста, і дороги, й мости.
Вкладу мир і спокій в твоє майбуття,
І ми заживемо, як справжня сім’я.
І сила ніяка не змусить мене
Зректися від віри в майбутнє твоє.
Ні один привілей не замінить тебе,
Люба, Вкраїно, щастя моє!
Учень 7класу
Запропоновані види самостійних робіт підводять учнів до виконання завдань, які сприяють оволодінню засобами логічної зв'язності. Складання простого плану, а потім створення складного допомагає вдосконалити практичні навички в аналізі тесту. Цікавим та трудомістким видом такої навальної діяльності є створення напівцитатних або комбінованих планів. Кожний пункт такого плану складається з двох частин: висловленої думки того, хто складає план, і слів автора (цитати), які наче ілюструють висловлену думку. Наприклад, зразок пункту плану до оповідання В.Дрозда «Блий кінь Шептало»
«Білий кінь з нечуваною силою шарпнувся. Вирвав кінець повода, дико звівся на задні ноги, біснувато стріляючи страшними кривавими очима»
|
Горда тварина не витримала зневажливого ставлення і знущань
|
Повному розкриттю творчих здібностей учнів, розвитку їхнього логічного мислення, вдосконаленню усного та писемного мовлення відповідають такі види самостійної роботи, як усний твір, письмовий твір, переказ із творчим завданням. Вони повинні проводитися в тісному зв'язку і єдиній системі: від переказу до твору того самого типу й стилю мовлення, концентровано представляти національну культуру українського народу та морально-етичні цінності.
Усний твір – своєрідний експромт. Готуючи усний твір, учні пишуть складний план, текст твору не записується, а лише продумується. Виступаючи на уроці учень перетворюється в лектора – доповідача. Наприклад, учні 8 класу складали твір на тему «Запрошуємо на прогулянку нашим бульваром ім. Юр'єва». Після виступу доцільно провести рецензування твору. Кожен учень розв'язує тему по-своєму, висловлює власні судження або міркування. Вдалими рецензії будуть тоді, коли учні мають завдання – зробити нотатки, записи під час прослуховування творів. Діти повинні помітити невдалі вислови, недостатньо висвітлені місця у творах , вказати на неточності, охарактеризувати мову доповідача.
Письмові твори дають змогу творити на основі прочитаного власні смисли щодо порушених проблем, висловлювати власну (подеколи критичну) позицію стосовано прочитаного, сприймати художній твір як чинник формування життєвого досвіду та соціально-психологічного й соціокультурного становлення. Наприклад, після вивчення творчості В.Підмогильного, О.Вишні можна запропонувати твори на такі теми: «Над якими проблемами вас примусив замислитися образ Степана Радченка з роману «Місто»?», «Чого навчили мене усмішки О.Вишні»?»
Такі види самостійних робіт виступають як підготовчі вправи до життєво необхідних жанрів мовлення, як конспект, реферат, повідомлення, доповідь. Учень, який робить доповідь, відчуває велику відповідальність, бо він виступає в ролі вчителя. Готуючи урок-конференцію «Виникнення та розвиток української писемності», який присвячувався Дню української писемності та мови, клас було поділено на творчі групи: «істориків мовознавства», «бібліографів», «літературознавців», «мовознавців», «краєзнавців». Кожна група готувала свої виступи за планом. Мовознавці досліджували виникнення ієрогліфів у різних країнах світу, виникнення літер та алфавіту, створення кирилиці та глаголиці. Бібліографи готували розповіді й повідомлення про долю українського друкарства, видання перших українських книг. Група «краєзнавців» виступила з повідомленнями про наших земляків, учених-мовознавців, які боролися за розвиток і встановлення української писемності та мови (І.І. Срезневський, Харківська лінгвістична школа О.О. Потебні, перший український буквар М.Алчевського). Група «літературознавців» підготувала доповіді про тих, хто заклав фундамент сучасної літературної мови. «Історики мовознавства» виступали з повідомленнями про український правопис, який пройшов чотири етапи перевидання. Кожна конференція закінчується винесенням якоїсь постанови, резолюції, яку вирішили викласти у формі «Молитви до мови». До учасників конференції звернулися із питаннями: «Що потрібно пам’ятати, щоб стати національно свідомою, духовно багатою особистістю, яка зможе вільно користуватися рідною мовою у своїй творчій діяльності?»
Комментариев нет:
Отправить комментарий