8 клас
Усний  твір-опис місцевості у художньому стилі на основі особис­тих спостережень та вражень (за складним планом) з використанням називних речень для позначення місця
Мета:
·        ознайомити учнів з особливостями твору-опису місцевості
·        розвивати  спостережливістьзв'язне мовлення учнів, логічне та образне мислення, креативні та комунікативні здібності
·        формувати текстотворчі  вміння на основі текстологічних знань, складати опис місцевості, удосконалювати своє усне мовлення, сприяти збагаченню словникового запасу, уточ­ненню власних суджень.
·        виховувати почуття патріотизму, увагу до довкілля, любов до природи
Тип уроку: формування мовленнєвої компетенції.
Обладнання: проектор, таблиці,фотографії місцевості
Перебіг уроку
IНастановчо-мотиваційний момент
Учитель
Уявіть себе далеко від рідної домівки. Вам хочеться згадати малу ба­тьківщину, розповісти знайомим про місцевість, де гуляли разом з дру­зями. Звичайно, можна показати світлини, але без словесного опису вони не справлять відчутного враження. Отже, сьогодні ви спробуєте описати давно знайомі вам місця засобами художнього слова, передати красу рід­ного міста.
II.Повідомлення теми, мети й завдань уроку
IIIАктуалізація опорних знань
Самостійна робота. Дослідження-пошук. Доведіть, що цей текст-опис місцевості. Що є «даним», а що «новим» в описі?
Я живу на проспекті, який має назву "Московський". Ця вулиця з'явилася майже одночасно з Харківською фортецею. Це найбільша і най­довша вулиця у Харкові. Її довжина понад двадцять два кілометри
Неподалік від нас є чудова річка. Кожного літа ми з друзями ходимо туди відпочивати.  Дорогою ми проходимо повз веселі поля, минаємо яр, схили якого густо вкриті  шипшиною. Там чудовий краєвид і влітку, коли кущі вкриті ніжними рожевими квітами, і восени, коли шипшина червоніє рясними ягідками.
А ще у нас є живлюще джерело, куди ми ходимо по воду. Якась добра людина зробила захисну споруду над джерелом, щоб у нього не потрап­ляло ніяке сміття. Дорога до нього займає десь хвилин тридцять, але вона чудова.
Діти відповідають, що складовими частинами тексту є опис місця, ре­льєф, рослинність. «Даним» у речення опису місця є вказівка на місце, а «новим» назви предметів на місцевості, особливості рельєфу.
Стилістичний аналіз тексту.
– Як автор ставиться до того, що описує?
– Який стиль цього уривка з твору? Обґрунтуйте свою думку.
Учні відповідають, що автор захоплюється місцевістю, де живе, тобто прямо висловлює  оцінку побаченого. Діти знаходять художні засоби (чу­дова річка, веселі поля, ніжні квіти-епітети; ягідки – пестливе слово), роб­лять висновок, що це – художній стиль мовлення.
Завдання «Я – редактор»
Відредагуйте текст, виправте лексичні помилки, зачитайте опис
Я живу на проспекті, який має назву «Московський». Ця вулиця з'явилася майже одночасно з Харківською фортецею. Це найбільша і най­довша вулиця у Харкові. Її довжина понад двадцять два кілометри
Неподалік від нас є чудова річка. Кожного літа ми з друзями там відпочиваємо.  Дорогою проходимо повз веселі поля, минаємо яр, схили якого густо вкриті шипшиною. Там незабутній краєвид і влітку, коли кущі вкриті ніжними рожевими квітами, і восени, коли шипшина червоніє ряс­ними ягідками.
А ще у нас є живлюще джерело, куди ми ходимо по воду. Якась добра людина зробила над ним захисну споруду, щоб не потрапляло ніяке сміття. Дорога до джерела займає десь хвилин тридцять, але вона дуже мальов­нича.
IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
Проблемне запитання
– Як ви гадаєте, у яких частинах твору-опису можна використати еле­менти розповіді чи роздуму?
Правильне поєднання типів мовлення: основна частина – це опис, розповідь є доречною у вступі (1-3 речення), а укінці можна додати елеме­нти роздуму.
VПеревірка домашнього завдання
Добираючи робочі матеріали до твору, діти провели журналістське розслідування, «брали інтерв’ю» у перехожих на бульварі Юр’єва:
– Чи знаєте ви, хто такий Юр’єв?
– Що запам’ятовується після прогулянки бульваром?
– Чи подобається вам наш парк?
Дітям пропонувалося сфотографувати об'єкти та цікаві місця й підпи­сати світлини за допомогою називних речень. Наприклад, «Смачна кава», «Модний одяг», «Розваги та веселощі», «Улюблене кафе», «Спортивне мі­стечко», «Живі картини», «Мальовнича алея» тощо.
Спостереження діти записали за таким планом до таблиці
Пункти плану
Робочі матеріали
Мовленнєві завдання
Розташування бульвару (починається з… обмежений…протяжність)


Рельєф (пряма вулиця)


Забудова (які будинки, будівлі суспі­льного користування, ділові уста­нови, упорядкування)


Рослинність (парк, клумби, фонтани)


Колорит(веселий, охайний, чепурний)


Що подобається, а що ні



VI. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
Опрацювання пам'ятки
ПАМ’ЯТКА
Як працювати над твором-описом місцевості в художньому стилі
1. Вдало дібрати фактичний матеріал (виділіть об’єкти, що складають ос­нову опису місцевості) і підготувати план майбутнього твору.
2. Дібрати яскравий заголовок, що виражав би основну думку висловлю­вання.
3. Дотримуватися вимог художнього стилю (доречно використовувати художні засоби – епітети, метафори, порівняння – задля увиразнення мов­лення).
4. Використовувати слова і словосполучення на позначення місця розта­шування об’єктів опису місцевості, як-от: прямо перед нами, неподалік, поруч, у центрі, у далині, трохи далі та ін.
5. Передати власне ставлення до місцевості, що описується (захоплення, замилування, здивування тощо).

VII. Робота над планом твору
I Вступна частина
Бульвар В. Юр'єва – чудовий куточок рідного міста
II Основна частина. Опис бульвару
1.Колорит, загальне враження
2.Його протяжність, рельєф
3.Забудова бульвару, цікаві місця
4.Опис парку
5.Освітлення
6.Багатолюдність
III. Що мені подобається і чого ще не вистачає  на нашому бульварі.
VIII.Робота з підручником  ознайомлення зі зразком твору-опису місцевості на основі особистих спостережень та вражень
IXСамостійне складання творів-описів у художньому стилі
Мовленнєве завдання
1Створені робочі  матеріали записати у вигляді називних речень
Забудова
Знаходиться приміщення кінотеатру
Супермаркет розміщено у будинку
Сучасний кінотеатр
"Київ"
Улюблений супермаркет "Дігма"
Парк
У парку розташовано фонтан
Водяна феєрія!

2Продумати й скласти твір на тему «Запрошуємо на прогулянку на­шим бульваром ім. Юр'єва».
XВиступи «лекторів-доповідачів» з власними творами-описами
Мені подобається рідне місто, а особливо моя мала батьківщина-мік­рорайон Нові будинки. Я живу на вулиці, яка межує з бульваром В.Юр'єва. Це улюблене місце мешканців мікрорайону, де можна придбати необхідні речі й гарно відпочити. Бульвар починається від проспекту Петра Григоре­нка й простягається до вулиці Ощепкова.
Погруддя видатного вченого-селекціонера В.Юр'єва встановлено у сквері, який розташовано на початку бульвару. Тут знаходиться сучасний кінотеатр «Київ». А за ним – рівна пряма стріла парку, який поділяє площу на дві частини. З одного боку – пішохідна доріжка, вздовж якої розмісти­лись різноманітні крамниці, аптеки. бари, піцерії. Утомившись від походу по магазинах, можна відпочити в затишному кафе. «Бонжур». «Арома кава». «Монте-Крісто». «Корона». Назви кав'ярень ніби запрошують спро­бувати духмяну смачну каву. Відвідувачі можуть взяти напої та посидіти у зручних кріслах на повітрі, де облаштовані зручні майданчики. Готель «Корейський центр» – цікава будівля у східному стилі. Усі будівлі опоряд­ковані.
З протилежного боку – проїжджа частина, вздовж якої розташовані п'ятиповерхові будинки. Навесні вони ніби потопають у зелені фруктових дерев.
Головна окраса бульвару – прекрасний парк. Розкішні старі дерева завжди запрошують під свій затінок. Серед листяних порід яскраво зеленіє сосна, туя, ялівець. Під деревами зручні широкі лави. Люди різного віку прогулюються алеями парку по різних доріжках, вимощених декоратив­ною тротуарною плиткою і фотографуються біля квітників Неперевершені єврогазони! Милують око сотні квіток, які сплелися чудовими візерун­ками, що нагадують веселку. Вони ніби говорять. «Нас посадили ніжні людські руки з любов'ю й натхненням»
У спекотні дні відвідувачів вітає прохолодою фонтан у вигляді птаха, що злітає. Водяна феєрія!Тисячі розсіяних крапель злітають догори, щоб порадувати галасливу дітвору. Для неї створено ігрові майданчики, працює кафе «Морозиво». Парк – гарне місце для заняття спортом. На території бульвару відкрито «Гольф клуб»
Увечері бульвар Юр'єва добре освітлений. Декоративні світильники, що стоять у парку, ніби м'яке полум'я свічок серед нічного мороку.
Запрошуємо на прогулянку нашим бульваром ім. Юр'єва!
XI. Колективний аналіз  прослуханого учнівського твору-опису
1Розкрито тему чи ні? (опис місцевості)
2Побудова твору
3Чи вдало підібрано матеріал?
4Поєднання типів мовлення
5Чи додержано вимог художнього стилю?
6Використання називних речень для позначення місця
XIIОцінювання
Домашнє завдання

Скласти опис своєї вулиці

Комментариев нет:

Отправить комментарий