8 клас
Усний твір-опис місцевості у художньому стилі на основі особистих спостережень та вражень (за складним планом) з використанням називних речень для позначення місця
Мета:
· ознайомити учнів з особливостями твору-опису місцевості
· розвивати спостережливість, зв'язне мовлення учнів, логічне та образне мислення, креативні та комунікативні здібності
· формувати текстотворчі вміння на основі текстологічних знань, складати опис місцевості, удосконалювати своє усне мовлення, сприяти збагаченню словникового запасу, уточненню власних суджень.
· виховувати почуття патріотизму, увагу до довкілля, любов до природи
Тип уроку: формування мовленнєвої компетенції.
Обладнання: проектор, таблиці,фотографії місцевості
Перебіг уроку
I. Настановчо-мотиваційний момент
Учитель
Уявіть себе далеко від рідної домівки. Вам хочеться згадати малу батьківщину, розповісти знайомим про місцевість, де гуляли разом з друзями. Звичайно, можна показати світлини, але без словесного опису вони не справлять відчутного враження. Отже, сьогодні ви спробуєте описати давно знайомі вам місця засобами художнього слова, передати красу рідного міста.
II.Повідомлення теми, мети й завдань уроку
III. Актуалізація опорних знань
Самостійна робота. Дослідження-пошук. Доведіть, що цей текст-опис місцевості. Що є «даним», а що «новим» в описі?
Я живу на проспекті, який має назву "Московський". Ця вулиця з'явилася майже одночасно з Харківською фортецею. Це найбільша і найдовша вулиця у Харкові. Її довжина понад двадцять два кілометри…
Неподалік від нас є чудова річка. Кожного літа ми з друзями ходимо туди відпочивати. Дорогою ми проходимо повз веселі поля, минаємо яр, схили якого густо вкриті шипшиною. Там чудовий краєвид і влітку, коли кущі вкриті ніжними рожевими квітами, і восени, коли шипшина червоніє рясними ягідками.
А ще у нас є живлюще джерело, куди ми ходимо по воду. Якась добра людина зробила захисну споруду над джерелом, щоб у нього не потрапляло ніяке сміття. Дорога до нього займає десь хвилин тридцять, але вона чудова.
Діти відповідають, що складовими частинами тексту є опис місця, рельєф, рослинність. «Даним» у речення опису місця є вказівка на місце, а «новим» назви предметів на місцевості, особливості рельєфу.
Стилістичний аналіз тексту.
– Як автор ставиться до того, що описує?
– Який стиль цього уривка з твору? Обґрунтуйте свою думку.
Учні відповідають, що автор захоплюється місцевістю, де живе, тобто прямо висловлює оцінку побаченого. Діти знаходять художні засоби (чудова річка, веселі поля, ніжні квіти-епітети; ягідки – пестливе слово), роблять висновок, що це – художній стиль мовлення.
Завдання «Я – редактор»
Відредагуйте текст, виправте лексичні помилки, зачитайте опис
Я живу на проспекті, який має назву «Московський». Ця вулиця з'явилася майже одночасно з Харківською фортецею. Це найбільша і найдовша вулиця у Харкові. Її довжина понад двадцять два кілометри…
Неподалік від нас є чудова річка. Кожного літа ми з друзями там відпочиваємо. Дорогою проходимо повз веселі поля, минаємо яр, схили якого густо вкриті шипшиною. Там незабутній краєвид і влітку, коли кущі вкриті ніжними рожевими квітами, і восени, коли шипшина червоніє рясними ягідками.
А ще у нас є живлюще джерело, куди ми ходимо по воду. Якась добра людина зробила над ним захисну споруду, щоб не потрапляло ніяке сміття. Дорога до джерела займає десь хвилин тридцять, але вона дуже мальовнича.
IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
Проблемне запитання
– Як ви гадаєте, у яких частинах твору-опису можна використати елементи розповіді чи роздуму?
Правильне поєднання типів мовлення: основна частина – це опис, розповідь є доречною у вступі (1-3 речення), а укінці можна додати елементи роздуму.
V. Перевірка домашнього завдання
Добираючи робочі матеріали до твору, діти провели журналістське розслідування, «брали інтерв’ю» у перехожих на бульварі Юр’єва:
– Чи знаєте ви, хто такий Юр’єв?
– Що запам’ятовується після прогулянки бульваром?
– Чи подобається вам наш парк?
Дітям пропонувалося сфотографувати об'єкти та цікаві місця й підписати світлини за допомогою називних речень. Наприклад, «Смачна кава», «Модний одяг», «Розваги та веселощі», «Улюблене кафе», «Спортивне містечко», «Живі картини», «Мальовнича алея» тощо.
Спостереження діти записали за таким планом до таблиці
Пункти плану
|
Робочі матеріали
|
Мовленнєві завдання
|
Розташування бульвару (починається з… обмежений…протяжність)
| ||
Рельєф (пряма вулиця)
| ||
Забудова (які будинки, будівлі суспільного користування, ділові установи, упорядкування)
| ||
Рослинність (парк, клумби, фонтани)
| ||
Колорит(веселий, охайний, чепурний)
| ||
Що подобається, а що ні
|
VI. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
Опрацювання пам'ятки
ПАМ’ЯТКА
Як працювати над твором-описом місцевості в художньому стилі
1. Вдало дібрати фактичний матеріал (виділіть об’єкти, що складають основу опису місцевості) і підготувати план майбутнього твору.
2. Дібрати яскравий заголовок, що виражав би основну думку висловлювання.
3. Дотримуватися вимог художнього стилю (доречно використовувати художні засоби – епітети, метафори, порівняння – задля увиразнення мовлення).
4. Використовувати слова і словосполучення на позначення місця розташування об’єктів опису місцевості, як-от: прямо перед нами, неподалік, поруч, у центрі, у далині, трохи далі та ін.
5. Передати власне ставлення до місцевості, що описується (захоплення, замилування, здивування тощо).
VII. Робота над планом твору
I Вступна частина
Бульвар В. Юр'єва – чудовий куточок рідного міста
II Основна частина. Опис бульвару
1.Колорит, загальне враження
2.Його протяжність, рельєф
3.Забудова бульвару, цікаві місця
4.Опис парку
5.Освітлення
6.Багатолюдність
III. Що мені подобається і чого ще не вистачає на нашому бульварі.
VIII.Робота з підручником – ознайомлення зі зразком твору-опису місцевості на основі особистих спостережень та вражень
IX. Самостійне складання творів-описів у художньому стилі
Мовленнєве завдання
1. Створені робочі матеріали записати у вигляді називних речень
Забудова
|
Знаходиться приміщення кінотеатру
Супермаркет розміщено у будинку
|
Сучасний кінотеатр
"Київ"
Улюблений супермаркет "Дігма"
|
Парк
|
У парку розташовано фонтан
|
Водяна феєрія!
|
2. Продумати й скласти твір на тему «Запрошуємо на прогулянку нашим бульваром ім. Юр'єва».
X. Виступи «лекторів-доповідачів» з власними творами-описами
Мені подобається рідне місто, а особливо моя мала батьківщина-мікрорайон Нові будинки. Я живу на вулиці, яка межує з бульваром В.Юр'єва. Це улюблене місце мешканців мікрорайону, де можна придбати необхідні речі й гарно відпочити. Бульвар починається від проспекту Петра Григоренка й простягається до вулиці Ощепкова.
Погруддя видатного вченого-селекціонера В.Юр'єва встановлено у сквері, який розташовано на початку бульвару. Тут знаходиться сучасний кінотеатр «Київ». А за ним – рівна пряма стріла парку, який поділяє площу на дві частини. З одного боку – пішохідна доріжка, вздовж якої розмістились різноманітні крамниці, аптеки. бари, піцерії. Утомившись від походу по магазинах, можна відпочити в затишному кафе. «Бонжур». «Арома кава». «Монте-Крісто». «Корона». Назви кав'ярень ніби запрошують спробувати духмяну смачну каву. Відвідувачі можуть взяти напої та посидіти у зручних кріслах на повітрі, де облаштовані зручні майданчики. Готель «Корейський центр» – цікава будівля у східному стилі. Усі будівлі опорядковані.
З протилежного боку – проїжджа частина, вздовж якої розташовані п'ятиповерхові будинки. Навесні вони ніби потопають у зелені фруктових дерев.
Головна окраса бульвару – прекрасний парк. Розкішні старі дерева завжди запрошують під свій затінок. Серед листяних порід яскраво зеленіє сосна, туя, ялівець. Під деревами зручні широкі лави. Люди різного віку прогулюються алеями парку по різних доріжках, вимощених декоративною тротуарною плиткою і фотографуються біля квітників Неперевершені єврогазони! Милують око сотні квіток, які сплелися чудовими візерунками, що нагадують веселку. Вони ніби говорять. «Нас посадили ніжні людські руки з любов'ю й натхненням»
У спекотні дні відвідувачів вітає прохолодою фонтан у вигляді птаха, що злітає. Водяна феєрія!Тисячі розсіяних крапель злітають догори, щоб порадувати галасливу дітвору. Для неї створено ігрові майданчики, працює кафе «Морозиво». Парк – гарне місце для заняття спортом. На території бульвару відкрито «Гольф клуб»
Увечері бульвар Юр'єва добре освітлений. Декоративні світильники, що стоять у парку, ніби м'яке полум'я свічок серед нічного мороку.
Запрошуємо на прогулянку нашим бульваром ім. Юр'єва!
XI. Колективний аналіз прослуханого учнівського твору-опису
1. Розкрито тему чи ні? (опис місцевості)
2. Побудова твору
3. Чи вдало підібрано матеріал?
4. Поєднання типів мовлення
5. Чи додержано вимог художнього стилю?
6. Використання називних речень для позначення місця
XII. Оцінювання
Домашнє завдання
Скласти опис своєї вулиці
Комментариев нет:
Отправить комментарий