Краса і мудрість прислів'їв та приказок
5 клас
Мета:
·        ознайомити учнів з народними уявленнями про довколишній світ та його оцінку за допомогою прислів'їв та приказок;
·        розвивати зв'язне мовлення учнів, логічне та образне мислення, афористичність думки;
·        формувати вміння удосконалювати своє мовлення, сприяти зба­гаченню словникового запасу, уточненню власних суджень.
·        виховувати кращі людські якості на основі моралі, яка міс­титься в народних прислів'ях та приказках.
Тип уроку: формування мовленнєвої компетенції.
Обладнання: збірки прислів'їв та приказок, роздатковий ілюстратив­ний матеріал, мультимедійний екран.
Перебіг уроку
IОрганізаційний момент
IIНастановчо-мотиваційний момент
Учитель                 продзвенів уже дзвінок,
починається урок,
всі за парти посідали,
телефони заховали,
хочемо багато знати,
то потрібно працювати,
зошит кожен відкриває,
діло майстра величає.
Діти, скажіть, будь ласка, як називається вислів, що закінчує моє звер­тання? Так, це  прислів'я. Вам сподобався вислів? А як ви його розумієте?
III. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
І.Я.Франко називав прислів'я" багатим і важним скарбом… у скарбівні нашої мови… її коштовними перлинами". Ви ще тільки доторкнулися до нього, починаєте ним оволодівати. Ваше завдання  уміти користуватися прислів'ями та приказками у своєму мовленні. Для чого? Сьогодні ми спробуємо дати відповідь на це запитання.
IVАктуалізація опорних знань
Дітям пропонуються такі завдання:
·        Виразно прочитайте прислів'я та приказки, які ви бачите на дошці, дотримуючись правильної інтонації та логічних наголосів.
·        Самостійна роботаДослідження-пошук. Визначте, у якому стовп­чику записано прислів'я, а в якому – приказки?
Старається, мов мурашка
Не кажи не вмію, а кажи навчусь
Говорить, як горохом сипле
Не пером пишуть, а умом
Не одежа красить людину
Кінець – діло хвалить
Крутився, мов муха в окропі
Гуртом можна й море загатити
Стук-грюк, аби з рук
Хоч три дні не їсти, аби з печі не злізти
Діти роблять висновок: приказки у першому стовпчику, бо це стислий вислів без повчання, який на щось натякає, частина речення.
·        Мовний експеримент
На дошці записано речення
·        Додайте до речень, що характеризують людину, приказки, запи­шіть їх у зошит. Як змінилося наше мовлення?
Оленка завжди  дуже активно працює на уроці (старається, мов мурашка)
Андрій намагається швидко розповісти про цікаву пригоду (гово­рить, як горохом сипле)
Людиною,яка робить добрі справи, захоплюються (бо не одежа красить людину)
Сергійко не міг усидіти на місці, був дуже заклопотаний (крути­вся, мов муха в окропі)
Навіть не переглянувши правил, Оксана абияк переписала вправу (стук-грюк, аби з рук)
Діти роблять висновок: приказка робить наше мовлення поетич­ним, яскравим, влучним
·        Робота з ілюстраціями до прислів'їв. Складіть розповідь за малюн­ком. Коротко висловіть головну думку, використовуючи прислів'я з нашої таблиці.

Слово вчителя
 – На початок уроку перед вами було поставлено запитання:
 – Навіщо нам потрібно користуватися приказками та прислів'ями в на­шому мовленні?
Відповіді учнів
Прислів'я дають змогу коротко і влучно висловити думку, навчають нас бути мудрими.
VЗакріплення знань, умінь та навичок
Творче завдання
Такі зразки народної творчості зібрано у багатьох збір­ках, де містяться прислів'я та приказки на різні теми. Знайдіть у ваших книгах "Народ скаже, як зав'яже" прислів'я про людські вади. Складіть твір-мініатюру про цікавий випадок зi шкільного життя, ви­користовуючи прислів'я,які вам сподобалися.
·        Учні працюють над творами, записують їх у зошити.
·        Діти читають створені висловлювання.
·        Колективний аналіз прослуханих учнівських творів. Рецензування мовних недоліків (русизми, повтори, неправильно вжиті слова)
VI. Підсумок уроку
Рефлексія «Незакінчене речення»
На уроці я зрозумів…
На уроці я навчився…
Мені сподобалось…
Було цікаво…
VIIДомашнє завдання
Записати прислів'я та приказки, які подобаються членам вашої ро­дини

Комментариев нет:

Отправить комментарий